Sain eilen kyytiä pääkaupunkiseudulta kotiin eräältä mieheni ja minun yhteiseltä ystävältä. Itseasiassa, taitaa enemmänkin olla minulle kaveri ja miehelleni ystävä. Ja hyvä niin. Tunsin tämän kyseisen henkilön, Juhan, jo ennen kuin tututstuin mieheeni. Juhakin on näitä musiikkimiehiä ja tunnustaakseni olin joskus aikoinaan jopa ihastunut häneen (joka silloin taisi olla ihastunut siskooni Friidaan). Tätä nykyä olen kiitollinen siitä ettei siitä sitten mitään kehkeytynyt - mieheni kun sopii minulle tuhat kertaa paremmin! Sattuneesta syystä olen kuitenkin ollut Juhan kanssa tekemisissä varsin säännöllisesti eikä siinä ole ongelmia ilmennyt.

Kuitenkin kun olen hänen kanssaan kahdestaan tulee hiukan hankala olo. Osittain luulen sen johtuvan siitä että hän vieläkin on sinkku ja osittain siitä että on miespuolinen. Osittain myös siitä että hänestä varmaan tulisi jollekin tytölle oikein mainio mies. Tämä "hiukan hankala olo" on muistakin vastaavanlaisista tilanteista tuttu: jos joudun olemaan kahden kesken sinkkumiehen kanssa hetkenkin pidempään niin alkaa ajatukset pörräämään: "mitä jos se tykkääkin?" Varatut miehet ovat yleensä hiukan turvallisempia kun luotan siihen että ovat uskollisia kumppanilleen.

Luulisin että tämä on varsin normaalia (sanokaa te lukijat?), tyttö ja poika kun ovat luotu erilaisiksi. Naisen ja miehen välillä on aina jonkun tason kipinää. Tämä kipinä on se mikä estää naista ja miestä olemaan kovinkaan sydänystävät ellei kyse ole aviopuolisoista taikka seurustelevista pareista. Myöskin mieheni on ketonut vastaavanlaisista tilanteista jotka ovat aiheuttaneet hiukan hankalan olon.

Myös äitini on esimerkki siitä että miehen ja naisen välinen ystävyys ei pidemmän päälle voi jatkua ystävyytenä. Nykyään vanhempani ovat sitten eronneet tuon äitini syrjähypyn seurauksena. Ja äiti on tietenkin naimisissa tämän Johanneksen kanssa jota pitkään väitti vain ystäväkseen koko perheellemme. Niimpä niin.

Juha jäi sitten yöksi meille ja olen iloinen siitä että miehelläni on noin mainio ystävä. Katselivat jalkapalloa, joivat olutta ja saunoivat pitkään. Se on oikein!